Raport 2024 - finanse
Strona w budowie
Budżet miasta realizowany jest w oparciu o uchwałę budżetową corocznie uchwalaną przez Radę Miejską Dzierżoniowa. Uchwała ta określa plan dochodów, kierunki wydatkowania środków oraz źródła pokrycia deficytu lub kierunki rozdysponowania nadwyżki.
Projekt budżetu przygotowuje burmistrz we współpracy ze skarbnikiem i pracownikami poszczególnych wydziałów urzędu miasta. Politykę finansową miasta wytycza wieloletnia prognoza finansowa (WPF), stanowiąca plan strategiczny obrazujący podstawowe wartości budżetu danego roku, jak i lat następnych. Prognoza ta jest dokumentem, który pozwala na racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi w wieloletniej perspektywie, w tym planowanie przedsięwzięć, na których oparte są coroczne inwestycje. Ważnym elementem budżetu są zewnętrzne środki krajowe i unijne, po które sięga miasto.
Pełna treść budżetu Dzierżoniowa na 2024 r.
- Budżet Dzierżoniowa w latach 2022-2025
-
Na koniec 2024 r. różnica między wykonanymi dochodami i wydatkami była dodatnia i stanowiła nadwyżkę budżetową w kwocie 7 755 461,81 zł.
Opis wykresu
W 2023 r. dochody wyniosły 184 911 746,18 zł, a w 2024 r. 214 253 081,01 zł. Wydatki w 2023 r. wyniosły 196 732 228,09 zł, a w 2024 r. wzrosły do 206 497 619,20 zł.
Syntetyczne zestawienie wartości dochodów, wydatków oraz wyniku finansowego oraz wykonania za 2024 r. wyszczególnienie plan na 1.01.2024 r. (w zł) plan na 31.12.2024 r. (w zł) wykonanie (w zł) realizacja planu po zmianach (w%) dochody 181 309 473,70 194 518 334,37 214 253 081,01 110,15 wydatki 196 941 954,05 213 569 507,14 206 497 619,20 96,69 wynik -15 632 480,35 -19 051 172,77 7 755 461,81 Na 31 grudnia 2024 r. planowany deficyt budżetowy stanowiący różnicę między planem dochodów a planem wydatków wynosił 19 051 172,77. Na koniec 2024 r. budżet zamknął się nadwyżką budżetową w kwocie 7 755 461,81 zł. Natomiast różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi (nadwyżka operacyjna) wyniosła 21 876 349,81 zł.
Nadwyżka operacyjna to jeden z najistotniejszych wskaźników sytuacji finansowej gminy, informujący o możliwości pokrycia wydatków bieżących dochodami bieżącymi. Im wyższa jest wartość nadwyżki operacyjnej, tym większa jest możliwość realizacji nowych przedsięwzięć majątkowych przez gminę, która może przeznaczyć tę kwotę na inwestycje lub pośrednio spłacić wcześniej zaciągnięte zobowiązania.
Wysokość zrealizowanych wartości budżetowych w 2024 r. wskazuje, że zarówno dochody, jak i wydatki, utrzymują się na wysokim poziomie i wykazują tendencję wzrostową.
Wynik budżetu Gminy Miejskiej Dzierżoniów w 2024 r. w porównaniu do 2023 r. lata dochody wydatki wynik 2023 r. 184 911 746,18 196 732 228,09 -11 820 481,91 2023 r. 214 253 081,01 206 497 619,20 7 755 461,81
- Dochody budżetowe w 2024 r.
-
Dochody budżetu Gminy Miejskiej Dzierżoniów w 2024 r. wyniosły 214 253 081,01 zł. Ich realizacja stanowiła 110,15% planu wynoszącego 194 518 334,37 zł.
wyszczególnienie plan na 1.01.2024 r. (w zł) plan na 31.12.2024 r. (w zł) wykonanie (w zł) realizacja planu po zmianach (w%) udział (w %) dochody bieżące 151 742 141,75 175 257 821,03 184 867 415,25 105,48 86,28 dochody majątkowe 29 567 331,95 19 260 513,34 29 385 665,76 152,57 13,72 razem dochody ogółem 181 309 473,70 194 518 334,37 214 253 081,01 110,15 100,00 W strukturze dochodów znaczący udział odgrywają dochody bieżące, które w 2024 r. zostały wykonane na poziomie 184 867 415,25 zł, tj. w 105,48% w stosunku do planu wynoszącego 175 257 821,03 zł.
GRAFIKA
Opis
Wartość zrealizowanych dochodów bieżących według głównych źródeł:
- dotacje i dochody celowe - 33 904 521,56 zł w 2024 r., 29 018 070,62 zł w 2023 r.;
- subwencja ogólna - 48 524 356,00 zł w 2024 r., 41 499 396,60 zł w 2023 r.;
- udziały w PIT i CIT - 45 666 223,00 zł w 2024 r., 31 380 430 zł w 2023 r.;
- wpływy z podatków i opłat – 38 941 270,18 zł w 2024 r., 35 028 879,78 zł w 2023 r.;
- pozostałe dochody - 17 831 044,51 zł w 2024 r., 16 238 762,26 zł w 2023 r.
Dochody majątkowe Gminy Miejskiej Dzierżoniów w 2024 r. zostały wykonane na poziomie 29 385 665,76 zł, tj. w 152,57% w stosunku do planu wynoszącego 19 260 513,34 zł.
Dochody majątkowe w latach 2024 i 2023:
- dochody z majątku - 3 868 730,50 zł w 2024 r., 3 335 527,31 zł w 2023 r.;
- dotacje i środki na inwestycje - 25 498 764,26 zł w 2024 r., 28 291 214,97 zł w 2023 r.;
- pozostałe dochody - 18 171,00 zł w 2024 r., 119 464,64 w 2023 r.
GRAFIKA
Opis
Infografika:
- realizacja planu budżetu po zmianach – 105,48% - dochody bieżące, 152,57% - dochody majątkowe, 110,15% - razem dochody ogółem,
- procentowy udział – 86,28% - dochody bieżące, 13,72% dochody majątkowe, 100% razem dochody ogółem.
Dochody z majątku w 2024 r. zostały zaplanowane na poziomie 3 582 990,04 zł, natomiast zrealizowane w kwocie 3 868 730,50 zł, co stanowi 107,97% realizacji planu, przy czym:
- wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości wyniosły 3 675 298,06 zł;
- wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności wyniosły 193 432,44 zł.
Dotacje i środki na inwestycje w 2024 r. zostały zaplanowane na poziomie 15 677 523,30 zł, natomiast zrealizowane w kwocie 25 498 764,26 zł, co stanowi 162,65% realizacji planu. Największy poziom dotacji i środków na inwestycje miasto uzyskało na realizację zadań w obszarze:
- gospodarowanie mieszkaniowym zasobem gminy w ramach działu gospodarka mieszkaniowa – 10 143 837,73 zł;
- szkoły podstawowe w ramach działu oświata i wychowanie – 3 902 250,00 zł;
- drogi publiczne gminne w ramach działu transport i łączność – 3 750 689,08 zł;
- działalność Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w ramach działu transport i łączność – 2 813 069,60 zł.
W ramach pozostałych dochodów majątkowych sklasyfikowane zostały wpływy ze zwrotów niewykorzystanych dotacji oraz płatności dotyczące dochodów majątkowych w kwocie 18 171 zł.
Zasobność gminy oraz jej możliwości rozwojowe odzwierciedla wskaźnik dochodów w przeliczeniu na jednego mieszkańca.
Dochody ogółem i dochody majątkowe na mieszkańca w latach 2023-2024 lata dochody ogółem na jednego mieszkańca dochody majątkowe na jednego mieszkańca 2023 6 441,58 zł 1 105,91 zł 2024 7 616,80 zł 1 044,68 zł
- Wydatki budżetowe
-
Gmina ponosi wydatki na realizację zadań określonych w ustawie o samorządzie gminnym. Wydatki dzielą się na bieżące, zapewniające prawidłowe funkcjonowanie organów samorządowych oraz zaspokajanie bieżących potrzeb mieszkańców wynikających z realizacji zadań, jak również majątkowe, przeznaczone na realizację inwestycji i zakupów inwestycyjnych, a także dotacje celowe na inwestycje i zakupy inwestycyjne jednostek organizacyjnych oraz na wnoszenie udziałów do spółek komunalnych.
Poziom i struktura wydatków budżetowych są wyrazem polityki samorządu i służą realizacji zadań określonych w strategii rozwoju gminy. Polityka wydatkowa gminy polega na odpowiednim rozdysponowaniu środków publicznych na realizację zadań służących zaspokojeniu bieżących i przyszłych potrzeb społecznych.
Wydatki budżetu miasta w 2024 r. wyniosły 206 497 619,20 zł, a ich realizacja to 96,69% planu wynoszącego 213 569 507,14 zł.
W 2024 r. wydatki bieżące zostały wykonane na poziomie 162 991 065,44 zł, tj. w 96,61% w stosunku do planu po zmianach wynoszącego 168 703 118,90 zł, z kolei majątkowe zostały wykonane na poziomie 43 506 553,76 zł, tj. w 96,97% w stosunku do planu po zmianach wynoszącego 44 866 388,24 zł.
W układzie działów najwyższy poziom wydatków bieżących ponoszony był na oświatę i wychowanie (33,79%) oraz na pomoc społeczną i rodzinę (23,12%). Wysoki poziom w strukturze wydatków stanowią też wydatki na administrację publiczną (11,77%). Pozycje te obejmują prawie 70% wydatków bieżących.
Wydatki bieżące i majątkowe w 2024 r.:
- Wydatki bieżące – 162 991 065,44 zł, tj. 78,93%;
- Wydatki majątkowe – 43 506 553,76 zł, tj. 21,07%.
Wydatki majątkowe zostały wykonane na poziomie 43 506 553,76 zł, tj. w 96,97% w stosunku do planu po zmianach wynoszącego 44 866 388,24 zł, z tego:
- wydatki inwestycyjne i zakupy inwestycyjne – 39 409 053,76 zł, tj. 96,66% planu wynoszącego 40 768 888,24 zł;
- pozostałe wydatki majątkowe – 4 097 500 zł, tj. 100,00% planu wynoszącego 4 097 500 zł.
W układzie działów najwyższy poziom wydatków majątkowych ponoszony był na transport (47,41%), gospodarkę komunalną i ochronę środowiska (17,34%) oraz oświatę i wychowanie (16,46%) Pozycje te obejmują ponad 80% wydatków majątkowych ogółem.
Struktura wydatków majątkowych wg działów:
- transport i łączność – 47,41%;
- gospodarka komunalna i ochrona środowiska – 17,34%;
- oświata i wychowanie – 16,46%;
- gospodarka mieszkaniowa – 8,34%;
- działalność usługowa – 6,89%;
- pozostałe – 3,56%.
GRAFIKA
Opis
- Wydatki ogółem na 1 mieszkańca – 7 341,09
- Wydatki majątkowe na 1 mieszkańca – 1 546,68 zł
- Przychody i rozchody budżetu oraz zadłużenie
-
Przychody
Przychody w 2024 r. zrealizowano w łącznej kwocie 20 803 204,52 zł, (co stanowi 80,27% planu), w tym:
- kredyty, pożyczki, emisja papierów wartościowych – 15 000 000,00 zł;
- spłata udzielonych pożyczek – 97 000,00 zł;
- niewykorzystane środki pieniężne, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy o finansach publicznych – 4 518 595,77 zł;
- wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych – 1 187 608,75 zł.
Rozchody
Rozchody w 2024 r. zrealizowano w łącznej kwocie 6 864 423 zł (co stanowi 100,00% planu), w tym:
- spłaty kredytów i pożyczek, wykup papierów wartościowych – 6 864 423 zł.
Zadłużenie
Zadłużenie miasta na koniec 2024 r. wyniosło 54 920 960 zł (kredyty, pożyczki i wyemitowane obligacje komunalne), co stanowi 25,63% wykonanych dochodów. W 2024 r. spełniony został indywidualny wskaźnik spłaty zobowiązań, określony w art. 243 ustawy o finansach publicznych.
- Pieniądze pozyskane przez urząd
-
W 2024 r. Dzierżoniów pozyskał ponad 22,1 mln zł.
Zdobyte z zewnątrz pieniądze przeznaczono na realizację zadań, takich jak:
- organizacja wycieczek edukacyjnych mających na celu poznawanie tradycji, kultury i osiągnięć polskiej nauki dla dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 1 i 5 (dofinansowanie z programu „Podróże z klasą”) – 110 tys. zł;
- zakup sprzętu sportowego dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 1, 3 i 5 (dofinansowanie z programu „ Aktywna Szkoła”) – 75 tys. zł;
- zakup wyposażenia szkolnego dla Szkoły Podstawowej nr 9 (dofinansowanie z Fundacji LOTTO w ramach Programu „Szkoły na nowo”, kierowanego do placówek, które zostały zniszczone przez powódź z września 2024 r.) –100 tys. zł;
- zapewnienie posiłku dzieciom, młodzieży oraz osobom dorosłym, zwłaszcza starszym, chorym, niepełnosprawnym i samotnym (dofinansowanie z programu „Posiłek w szkole i w domu”) – 360,5 tys. zł;
- wsparcie osób niepełnosprawnych i ich rodzin w formie pomocy asystenta, wsparcia psychologicznego, terapeutycznego (dofinansowanie z programów: „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej”, „Asystent rodziny” i „Opieka wytchnieniowa”) – 1,94 mln zł;
- działania związanych z przeciwdziałaniem przemocy domowej (dofinansowanie z Programu Osłonowego "Wspieranie Jednostek Samorządu Terytorialnego w Tworzeniu Systemu Przeciwdziałania Przemocy Domowej”) – 21,87 tys. zł;
- funkcjonowanie Dziennego Domu Senior+ i Klubu Senior+, organizowanie usług opiekuńczych dla osób starszych (w miejscu ich zamieszkania), organizowanie zajęć dla seniorów - aktywizujących, edukacyjnych, kulturalnych, rekreacyjnych i prozdrowotnych (dofinansowanie z programów: „Senior+”, „Korpus Wsparcia Seniorów”, „Opieka 75+”, Programu Wsparcia Rad Seniorów na Dolnym Śląsku ) – 1,11 mln zł;
- rozwój i promocja czytelnictwa w Szkole Podstawowej nr 1 - zakup nowości czytelniczych i wyposażenia do szkolnej biblioteki (dofinansowanie z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0) – 12 tys. zł;
- modernizacja kompleksu sportowego przy Szkole Podstawowej nr 3 (dofinansowanie z Programu modernizacji kompleksów sportowych „ Moje Boisko – ORLIK 2012”) – 624 tys. zł;
- działania z zakresu bezpieczeństwa informacyjnego – projekt „Cyberbezpieczny Samorząd w Dzierżoniowie” (dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy) – 850 tys. zł;
- przebudowa drogi dojazdowej od Ośrodka Sportu i Rekreacji do obwodnicy Dzierżoniowa (dofinansowanie ze środków budżetu Województwa Dolnośląskiego) – 368 tys. zł;
- nasadzenie drzew wzdłuż ul. Cichej w Dzierżoniowie (dofinansowanie ze środków budżetu Województwa Dolnośląskiego) – 29,7 tys. zł;
- wymiana źródeł ciepła w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach wielorodzinnych (dofinansowanie z programu Ciepłe Mieszkanie” edycja II) – 2,71 mln zł;
- rozbudowa Żłobka Miejskiego – utworzenie dodatkowych miejsc żłobkowych (dofinansowanie z Programu Aktywny Maluch / Maluch+) – 751,47 tys. zł (środki stanowią zwiększenie dofinansowania, pozyskanego w 2023r.).
Pozyskane środki dotyczyły również inwestycji, których realizację zaplanowano na lata 2024-2025 i zadań, których rozpoczęcie nastąpi w 2025 r. Są to:
- modernizacja 18 gminnych lokali mieszkalnych uszkodzonych przez powódź we wrześniu 2024 r. (dofinansowanie z Funduszu Dopłat w ramach rządowego programu bezzwrotnego wsparcia budownictwa mieszkaniowego, realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego) – 949,05 tys. zł;
- usuwanie skutków działania żywiołów w publicznych szkołach (dofinansowanie z rezerwy oświatowej subwencji ogólnej, związane z wrześniową powodzią i stratami w Szkole Podstawowej nr 9 i 1) – 2,82 mln zł;
- remont mostu na rzece Piława w ciągu ul. Złotej (dofinansowanie ze środków rezerwy celowej, na usuwanie skutków klęsk żywiołowych – wrześniowa powódź) – 69,78 tys. zł (rozpoczęcie w 2025 r.);
- budowa budynku komunalnego przy ul. Prusa w Dzierżoniowie (dofinansowanie z Funduszu Dopłat w ramach rządowego programu bezzwrotnego wsparcia budownictwa mieszkaniowego, realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego – wsparcie dla gmin dotkniętych skutkami powodzi z września 2024 r.) – 8,88 mln zł (rozpoczęcie w 2025 r.);
- modernizacja terenu lokomotywowni (przy dworcu PKP) - wymiana ogrodzenia, montaż oświetlenia i monitoringu, wykonanie dojść i ścieżki do eksponowanych wagonów, naprawa torowiska, uporządkowanie terenu zieleni – zadanie realizowane w ramach czesko-polskiego projektu partnerskiego „Kolej łączy kultury” (dofinansowanie z Programu Interreg Czechy-Polska) – 371,76 tys. zł (rozpoczęcie w 2025 r.).
W 2024 r. prowadzone były także inwestycje, na realizację których miasto pozyskało środki zewnętrzne we wcześniejszych latach:
- modernizacja infrastruktury drogowej na os. Kolorowym (dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład - Program Inwestycji Strategicznych);
- przebudowa ul. Słowiańskiej z dwoma sięgaczami os. Słonecznego (dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg);
- remont ul. Żeromskiego (dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg);
- zagospodarowanie rynku i terenów w obrębie Staromiejskiego Centrum Dzierżoniowa (dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych);
- wymiana źródeł ciepła w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach wielorodzinnych (dofinansowanie z Programu Ciepłe Mieszkanie – edycja I);
- modernizacja Szkoły Podstawowej nr 9 w Dzierżoniowie" (dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych).
- Pieniądze pozyskane przez Stowarzyszenie Ziemia Dzierżoniowska
-
Ważną rolę w pozyskiwaniu środków odgrywa Stowarzyszenie Ziemia Dzierżoniowska. Stowarzyszenie powstało w 2015 r. z inicjatywy burmistrza Dzierżoniowa Dariusza Kucharskiego, by wspólnie z samorządami powiatu dzierżoniowskiego realizować inwestycje rozwijające nie tylko poszczególne miasta, ale i cały region.
Członkami Stowarzyszenia Ziemia Dzierżoniowska są - oprócz miasta Dzierżoniowa - także gminy Bielawa, Dzierżoniów, Łagiewniki, Niemcza, Pieszyce, Piława Górna, a także powiat dzierżoniowski. Główne cele stowarzyszenia to wspieranie samorządów ziemi dzierżoniowskiej w rozwoju gospodarczym, kulturowym i turystycznym, a także koordynowanie realizacji projektów partnerskich. Rok 2024 był czasem wytężonej pracy związanej w szczególności z nową perspektywą finansową środków europejskich i realizacją instrumentu terytorialnego - Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Południowego Obszaru Funkcjonalnego (ZIT POF). Stowarzyszenie od początku swojej działalności angażuje się w pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizację zadań gminnych i powiatowych – opracowuje wnioski o dofinansowanie w odpowiedzi na ogłaszane konkursy. Zadania te mają formę projektów realizowanych samodzielnie przez gminę, powiat lub projektów realizowanych w partnerstwie (pomiędzy gminami i stowarzyszeniem).
W 2024 r. Stowarzyszenie Ziemia Dzierżoniowska pozyskało dla swoich członków środki zewnętrzne w kwocie 33 732 473,09 zł. Środki te stanowiły dofinansowanie dla 10 projektów opracowanych w 2023-2024 r. Są to projekty z obszaru edukacji, zielonej energii i efektywności energetycznej budynków, usług społecznych, zagospodarowania terenów poprzemysłowych, budowy drogi dla pieszych i rowerów, funkcjonowania Biura ZIT POF.
W strukturach stowarzyszenia prowadzony był także punkt konsultacyjny dla mieszkańców, którzy chcą ubiegać się o dofinansowanie z programów „Czyste Powietrze”, „Ciepłe Mieszkanie” (edycja I i II), „Mój Prąd”, „Moje ciepło” i „Moja Woda”. W zależności od programu mieszkańcy mogą ubiegać się o dofinansowanie kosztów zmiany sposobu ogrzewania, prac termomodernizacyjnych, zwiększenia poziomu retencji czy zakupu instalacji fotowoltaicznych. W 2024 r. punkt konsultacyjny przeprowadził łącznie 4 891 konsultacji, w tym 1 188 dla mieszkańców Dzierżoniowa. W przypadku naszego miasta konsultacje dotyczyły możliwości pozyskania dofinansowania z programu:
- „Czyste powietrze” – 519;
- „Ciepłe Mieszkanie” – 578;
- „Mój Prąd” – 50;
- „Moje ciepło” – 22;
- „Moja Woda” – 19.
W ramach świadczonych konsultacji zostały złożone 634 wnioski o dofinansowanie przedsięwzięć, z czego 222 to wnioski mieszkańców Dzierżoniowa.
- Pieniądze w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Południowego Obszaru Funkcjonalnego
-
W perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027 jednym z instrumentów wspierających rozwój terytorialny są Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). ZIT jest instrumentem dedykowanym miejskim obszarom funkcjonalnym wskazanym przez władze samorządu województwa.
Jednym z takich obszarów, wyznaczonym przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego, jest Południowy Obszar Funkcjonalny. Obejmuje on swym zasięgiem powiat dzierżoniowski, kłodzki i ząbkowicki, a dokładnie 28 jednostek samorządu terytorialnego (JST) - 25 gmin i 3 powiaty. Oznacza to, że Dzierżoniów, wraz z pozostałymi 27 JST, znajduje się na obszarze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Południowego Obszaru Funkcjonalnego (ZIT POF) i może ubiegać się o środki w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027 (FEDS).
Współpraca 28 jednostek samorządu terytorialnego w zakresie utworzenia ZIT-u rozpoczęła się w październiku 2020 r. W 2023 r. rozpoczął się proces wdrażania i obsługi Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Południowego Obszaru Funkcjonalnego, w tym opracowania Strategii ZIT POF. 22 maja 2023 r. zostało podpisane porozumienie gminno-powiatowe w sprawie określenia zasad współdziałania przy programowaniu, wdrażaniu, finansowaniu, ewaluacji, uzgadnianiu wspólnych inwestycji, bieżącej obsłudze i rozliczeniach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Południowego Obszaru Funkcjonalnego oraz powierzenia Gminie Miejskiej Dzierżoniów zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Południowego Obszaru Funkcjonalnego.
Na mocy podpisanego porozumienia Dzierżoniów, reprezentowany przez burmistrza Dariusza Kucharskiego, zaczął pełnić rolę lidera ZIT POF. Zostało również utworzone biuro ZIT POF w ramach istniejącej już struktury Stowarzyszenia Ziemia Dzierżoniowska.
7 lutego 2024 r. w Dzierżoniowie podpisano porozumienie pomiędzy Południowym Obszarem Funkcjonalnym a samorządem Województwa Dolnośląskiego. Dzięki ZIT samorządy, w porozumieniu z samorządem województwa dolnośląskiego, mogą skuteczniej i efektywniej realizować swoje przedsięwzięcia oraz wypracowywać nowe formy współpracy. Przedsięwzięcia te będą realizowane w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027. ZIT POF ma w ramach programu wyodrębnioną pulę środków, o które mogą się ubiegać tworzące go JST, w tzw. trybie niekonkurencyjnym. Miastu Dzierżoniów przypada jedna z większych wartości alokacji, tj. blisko 43 miliony złotych.
Środki te będą mogły być wydatkowane na realizację projektów, których obszary są zgodne z założeniami Programu FEDS. Planowanymi do realizacji projektami są: budowa nowego budynku Przedszkola Publicznego nr 7, odnowienie terenu basenu odkrytego, termomodernizacja budynków publicznych (żłobek, przedszkole, szkoła, ośrodek pomocy społecznej), termomodernizacja budynków mieszkalnych (komunalnych).
18 czerwca 2024 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego pozytywnie zaopiniował przedłożoną przez lidera ZIT POF - burmistrza Dzierżoniowa Dariusza Kucharskiego - Strategię Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Południowego Obszaru Funkcjonalnego. To kolejny ważny krok, zbliżający do uruchomienia naborów niekonkurencyjnych, na które nasz obszar zagwarantowane ma blisko 550 mln zł. Do ZIT POF należą gminy miejskie Dzierżoniów i Kłodzko oraz gminy Dzierżoniów, Bielawa, Łagiewniki, Niemcza, Pieszyce, Piława Górna, Bystrzyca Kłodzka, Duszniki-Zdrój, Kłodzko, Kudowa-Zdrój, Lądek-Zdrój, Lewin Kłodzki, Międzylesie, Polanica-Zdrój, Stronie Śląskie, Szczytna, Bardo, Ciepłowody, Kamieniec Ząbkowicki, Stoszowice, Ziębice, Złoty Stok, Ząbkowice Śląskie, a także powiaty: dzierżoniowski, kłodzki i ząbkowicki.
Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Południowego Obszaru Funkcjonalnego