Pracowite ferie nauczycielek z SP9
Nauczycielki języków obcych z dzierżoniowskiej „Dziewiątki” w czasie ferii zimowych uczestniczyły w kursie w Maladze „CLIL for success”, doskonaląc swoje umiejętności nauczania języka angielskiego. Kolejne pracownice SP9 doskonaliły swoją wiedzę podczas wizyty w czeskim Lanškroun. Wyjazdy był dofinansowane przez UE w ramach akredytacji Erasmusa.
Metoda CLIL, którą studiowały w styczniu nauczycielki z Dzierżoniowa, sprawdza się idealnie podczas realizacji międzynarodowych projektów, kiedy to uczniowie pracują nad wybranym tematami, a język angielski jest tylko narzędziem do poznawania kultury, zwyczajów, tradycji oraz partnerów, z którymi współpracują.
Kolejne trzy nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej od 15 do 18 stycznia wizytowały szkołę w Lanškroun w ramach job shadowingu. Celem ich wizyty była przede wszystkim obserwacja zajęć lekcyjnych, zapoznanie z czeskim systemem edukacji, kulturą regionu, funkcjonowaniem szkoły oraz wymiana doświadczeń i rozwijanie współpracy międzynarodowej. Szkoła podstawowa w Czechach trwa 9 lat i dzieli się na dwa etapy. Pierwszy etap od pierwszej do piątej klasy oraz drugi etap od szóstej do dziewiątej. Nauczycielki miały okazję poznać inne metody prowadzenia zajęć oraz inny sposób funkcjonowania szkoły. Wyjazd był szansą na podniesienie swoich kompetencji językowych, społecznych oraz przedmiotowych.
Nauczycielki miały okazję być na lekcjach języka angielskiego, języka czeskiego, zajęciach z robotyki oraz lekcji informatyki, matematyki, muzyki. Każdy nauczyciel Szkoły Podstawowej w Lanškroun stosuje metodę CLIL. Ponadto co tydzień dzieci mają lekcje języka angielskiego z nauczycielem, który jest native speakerem. Na zajęciach krytycznego myślenia każdy uczeń ma szansę na rozwój indywidualnych umiejętności. Matematyka jest prowadzona wg metody prof. Hejnego. Dziecko samodzielnie odkrywa świat matematyki na zasadzie kolejnych prób i błędów, korzystając z narzędzi dostarczonych przez nauczyciela. Rozstawione na korytarzach pomoce służą rozrywce i odpoczynkowi w czasie przerw. Nauczycielkom „Dziewiątki” bardzo podobał się kącik z książkami, kącik wyciszenia, stoły z piłkarzykami oraz do tenisa. Szkoła posiada też klasy integracyjne, w których uczą się uczniowie z różnymi dysfunkcjami. W takich klasach nauczyciel ma do pomocy asystenta. Nauczycielki wzięły udział w seminarium na temat krytycznego myślenia.
Job shadowing w czeskiej szkole podstawowej w Lanškroun był ciekawym doświadczeniem. Nowymi metodami, refleksjami, informacjami dotyczącymi wyposażenia szkoły nauczycielki naszej szkoły podzielą się z gronem pedagogicznym w Dzierżoniowie. Wymiana doświadczeń z nauczycielami z innego kraju jest niezmiernie ważna. Mimo tak bliskiego sąsiedztwa państw, można dostrzec różnice w systemie edukacyjnym, kulturze oraz inne.
Mamy nadzieję, że współpraca między naszymi placówkami będzie nadal rozwijać się na różnych płaszczyznach, między nauczycielami jak i między uczniami. Z czeską szkołą w obecnym roku szkolnym uczniowie klas 4-6 realizują projekt eTwinning „Medieval adventures with Marco Polo”.
Wyjazdy dofinansowane zostały ze środków Unii Europejskiej w ramach Akredytacji Erasmusa, którą SP9 uzyskała w 2022 roku.